En af grundene til at jeg har oprettet en Billedmontøren-blog, er at jeg kan lave nogle mere dybdegående produktbeskrivelser, end dem der er plads til på hjemmesiden. Og hvis søgefeltet på sigt kommer til at fungere optimalt, er tanken, at bloggen kan fungere som en slags encyklopædi i kunstnerartikler.
Jeg har længe villet lave en tilbundsgående guide til de mange forskellige lærredstyper, der findes. Jeg brugte en del tid på at lære at se forskel på dem tilbage i min læretid, og havde små prøver hængende fra en snor, jeg af og til havde i bæltet og gik og følte på (hvis jeg var indianer, ville jeg nok være blevet kaldt ”drengen der taler med lærred”).
Men her langt om længe den komplette guide:
Generelt om lærred: Ens for alle lærredstyper er, at de har bedst af at blive opbevaret ved en konstant stuetemperatur eller i hvert fald det der ligner; det er døden for et lærred at blive opbevaret i et dårligt isoleret rum, en havestue, lade etc. hvor temperaturen er høj om dagen og falder meget om natten. Varmen og luftfugten vil få lærredet til at stramme op, og den tørre kulde vil få det til at slappe af - når dette er sket over et par døgn, vil lærredet til sidst opgive ævred og "blive slap i masken" (maskerne). Af og til kan det også ske, at varmen og luftfugten får held med at spænde lærredet så meget op, at blindrammen bliver forvredet og muligvis bliver i den form, når det bliver koldt igen. Disse mekanismer er ofte mest udtalt ved billige lærredstyper og tynde blindrammer, men det er en god ting at have det for øje, uanset hvad du maler på.
Lærred nr. 201, bomuld
Struktur: fin/mellem
Sugevne: høj
Styrke: lav
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: små lærreder, vandig maling
Denne lærred er den billigste der findes, og det vil ofte være en variant af denne type, der er at finde på discountlærreder fra østen. Den består af 100 % bomuld og kendetegner sig ved en høj sugeevne, en lav modstandsdygtighed mod mekanisk skade og høj påvirkelighed overfor temperatursvingninger og fugt - dvs. opbevares lærredet i et rum, der ikke har konstant temperatur, eller udsættes det for høj luftfugtighed, vil det i sidste ende hænge og slaske på blindrammen. Ydermere bør man ikke vælge denne lærred, hvis man arbejder med tykke lag maling eller går hårdt til værks, for dette vil også få lærredet til at blive slapt.
Lærred nr. 223/207, bomuld/rayon
Struktur: fin/mellem
Sugeevne: høj/mellem
Styrke: mellem
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: god allround lærredstype
Denne lærred går enten under varebetegnelsen '223' eller '207', alt efter hvilken leverandør den kommer fra. Jeg sælger den som 223, men hvis du støder på betegnelsen 207 andetsteds, er det den samme lærredstype. Der er tale om en bomuldslærred, som er forstærket med 35 % semisyntetiske fibre (rayon), og det gør en verden til forskel i forhold til den helt billige bomuld. Den suger mindre end den rå bomuld, og er meget stærkere overfor mekanisk skade, da kunststoffet giver den modstandsevne og spændstighed, der gør at de fleste knubs retter sig ud igen, hvis man lige tørrer fladen over med en fugtet klud. Den består dog stadig af store dele bomuld, så der er tale om et ret levende materiale i forhold til kulde/varme-påvirkning – men behandler man den ordentligt, er den fint forsvarlig også til store formater. Denne lærred er til dato den mest populære type, nok fordi der er tale om et produkt hvor pris og kvalitet går op i en højere enhed - man får simpelthen meget for pengene.
Lærred nr. 200, polyester
Struktur: meget fin
Sugeevne: høj/mellem
Styrke: mellem
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: som billig portrætlærred, til detaljearbejde
Lærred nr. 200 består af 100 % polyester og er kendetegnet ved at have ingen synlig struktur. Den kan derfor anvendes som et prisbilligt alternativ til de dyre hørlærreder, der anbefales til portrætlærred. Den er dog mere sugende, og tillader derfor ikke den lange arbejdstid til vådt-i-vådt arbejde. Den er selvfølgelig heller ikke lige så stærk som hørtyperne, så påtænker du at lave mesterværket over dem alle, hvor du skal sidde stille foran staffeliet i et par hundrede timer, kan det godt være, du skulle overveje noget stærkere – bordkanter kan være en frygtelig ting.
Lærred nr. 160, hør
Struktur: mellem
Sugeevne: mellem
Styrke: mellem/stærk
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: god allround hør i den billige ende af prisskalaen
Dette er den billigste hørtype. Den er dog et lille kvalitetsspring op fra bomuld og polyester, da hør generelt udmærker sig ved at være stærkere, mindre sugende og mere modstandsdygtig overfor mekanisk skade. Den har en diskret struktur, og er kun en smule dyrere end bomuld/polyester-lærredet, hvilket gør den til et godt bud, hvis man skal forsøge sig med en hør for første gang. Selvom den er billig, har jeg engang hørt den rost af en professor ved Kunstakademiet, fordi den udmærkede sig ved en fremragende vedhæftningsevne.
Lærred nr. 170, hør
Struktur: grov
Sugeevne: lav
Styrke: stærk
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: tyk, grov hørlærred med synlig struktur
Hør 170 er en grov, hårdfør hørlærred til dem, der ønsker at arbejde i tykke lag eller gå hårdt til værks, når de maler. Fungerer også godt hvis man arbejder med lasurer og ønsker at den underliggende struktur skal være synlig. En rigtig god og drøj lærred, som det er svært at sige noget dårligt om.
Lærred nr. 70, hør
Struktur: grov
Sugeevne: meget lav
Styrke: stærk
Grundet til: kun olie
Anvendelse: tyk, grov hørlærred med synlig struktur
Pangdangen til lærred nr. 170, ligeså grov, bare med en oliegrundering i stedet, der gør den endnu mindre sugende og tillader farverne at være våde i rigtig lang tid til vådt-i-vådt teknik. Den kan kun anvendes til oliemaling, da acryl ikke hæfter ordentlig på en fedtet bund.
Lærred nr. 166, hør
Struktur: fin
Sugeevne: lav
Styrke: meget stærk
Grundet til: akryl, olie
Anvendelse: tyk, tætvævet lærred til portrætter og andet detaljearbejde
Rolls Roycen indenfor lærredstyper: En tyk, stærk og tætvævet lærred, der er perfekt til detaljearbejde. Den er grundet med et tykt lag akrylgesso, så den både kan anvendes til olie- og acrylmaling, og kan derfor med rette kaldes akrylmalerens portrætlærred. Ekstremt hårdfør, næsten umulig at destruere.
Lærred nr. 66, hør
Struktur: fin
Sugeevne: meget lav
Styrke: meget stærk
Grundet til: kun olie
Anvendelse: tyk, tætvævet lærred til portrætter og andet detaljearbejde
Samme lærredstype som hør 166 bare med en oliegrund. Dette er den ultimative portrætlærred, meget fin i strukturen og grundet med flere tykke lag oliemaling for maksimal tørretid. Den kan kun anvendes til oliemaling – og så lugter den rigtig godt af linolie.
Ugrunderet lærred:
Til sidst en note om ugrunderet lærred. Det er ikke så mange steder, man støder på det mere, men hvis du finder det, er det værd at vide, at man aldrig bør male direkte på det. Det bør præpareres, optimalt med benlim (harelim), eller hvis man ikke kan tåle den animalske lugt, så til nød en vandig PVA-lims-opløsning. Derefter grundes lærredet f.eks. med en akrylgesso for at give ordentlig vedhæftning.
Springer man disse trin over, vil malingen bare pisse ud af bagsiden, når du maler på det.
Vil man gerne have at lærredets struktur og brune/grå farve skal være synlig, er det smartere at bestille en grundet lærredstype og bede om at få den spændt omvendt på, så er det lukket bagtil, og malingen kan ikke rende nogen steder.
OBS: Denne artikel vil blive opdateret løbende.
når man taler om næsten 100% bomuld er det så ikke spundet på en polyester tråd som med bomuldssokker for at få det til at holde ?
SvarSlet