Der er mange forskellige måder at hænge billeder op på - i det nedestående gennemgår jeg et par af de mest almindelige og vurderer fordele og ulemper.
"Betonsøm ind i væggen": Den gode gamle, som mange kunstnere og gallerister stadig sværger til, hvor blindrammen hægtes direkte op på sømmet/sømmene.
Fordele: Billedet kommer til at hænge tæt ind til væggen, og det er nemt og hurtigt at banke et søm i.
Ulemper: Det er ikke en særlig fleksibel løsning; det vil være nødvendigt at lave nye huller, hver gang der skal udskiftes. Og med store billeder er det nok ikke den mest sikre løsning, hvis man vil have billedet til at blive hængende.
"Skrue ind i væggen": Samme princip som den første, bare med skruer.
Fordele: Billedet kommer til at hænge tæt ind til væggen, og det er relativt nemt at sætte op.
Ulemper: Der er mange. Bruger du skruer med trekantet hoved, skal du virkelig afpasse længden, for at blindrammen ikke kommer til at hvile skråt på skruehovedet - derved vil den nemlig vippe ud i bunden. Bruger du ikke rawlplugs, kan billedets vægt få skruens gevind til at æde sig ned gennem betonen eller gipsen, og skruen vil inden længe bøje i en nedadgående vinkel. Omvendt, bruger du rawlplugs, laver du seriøst store huller i væggene, og du skal være meget sikker på, at billedet skal hænge der i lang tid.
"Galleriskinner" : Hvide alu-skinner, som billederne hænger i nylonsnore nedfra.
Fordele: Det er nemt at skifte sine billeder ud, man laver ikke huller i væggene, og der er ingen "nedstyrtningsfare".
Ulemper: Billederne kommer til at vippe 1-2 centimeter ud i toppen, fordi det hænger på snore - det er ikke nødvendigvis en decideret ulempe, men nogle kan godt lide, at billedet er klinet helt ind til væggen. Og selvom det er nemt at montere skinnerne, så tager det selvfølgelig længere tid end at banke et søm i væggen.
Konklusion: Hold dig fra skruerne, det bliver noget værre juks! Betonsøm kan retfærdiggøres til mindre billeder, hvis man ikke er ked af at få de små huller i væggene. Galleriskinner er dog den bedste allround løsning, da den er sikrest, man nemt kan skifte ud og skåner væggene. Men det skal jeg selvfølgelig konkudere, jeg sælger jo skidtet ;)
En fodnote kan være, at det altid er bedst at sætte en stålwire bag på sine billeder. Også selvom man hænger op på søm. Ved at sætte et par øskner/beslag og en stram stålwire på tværs (ikke mere end 1/3 nede, gerne højere) hænger billedet mere sikkert, end når det er hægtet direkte på rammen.
Ja det kan godt være et problem --- især hvis man ikke aner en skid om hvad slags sten det.- nogle er kompakte. og nogle har hulrum, og ikke altid ens..
SvarSletMen ellers bruger jeg stålsøm. hvis man efter brug, ikke kan dreje sømmet ud, så klipper jeg det over, helt inde. og med en dorn. banker jeg det lidt længere ind. pylle fylle på, og vupti sømmet er væk, og der er ikke noget hul. ---- Til billedet bruger jeg altid pianosnor-vire. det er nemt, kan let lægges dobbelt. og er nemt at dreje rundt. med fingrene. så det ikke går op.